2014-11-06

Je vůbec možné běhat jen pro radost?

Tenhle textík byl inspirován článkem na Rungo.cz, který má být prvním ze seriálu o běhání pro začátečníky.
Dozvěděla jsem se z něj jednu zásadní věc - není možné si jen tak obout (vyzout) boty a jít se proběhnout. Musíte nejprve navštívit sportovního lékaře a sestavit nebo si nechat sestavit tréninkový plán (a ideálně si ještě vybrat závod, kterého se hodláte zúčastnit). Už tam chybí jenom dietolog a jídelníček na míru.

Opravdu musí každý běhat proto, aby vyhrával závody a měřitelně zvyšoval svou výkonnost? Nemůžu vyběhnout proto, že mě baví teď zrovna podzimní příroda a pohyb?
Běhám už pár let, pravda s většími či menšími přestávkami a ano - nedosahuji žádných super výsledků (asi, řídím se jenom tím, jak se mi zrovna běží), u sportovního lékaře jsem nebyla, svou laktátovou křivku neznám a když běžím do kopce, bude moje tepovka asi dost zběsilá - jaká, to nevím, nosím s sebou jen kapesník a klíče od domu, výjimečně mobil. Kromě bot (odpružené krosovky a pětiprsty) nevlastním nic "speciálně" běžeckého.


Běhám, protože mě baví pohyb a pohyb venku obzvlášť. Nehodlám závodit (děsí mě velké množství lidí na jenom místě, snažím se takovým místům vyhnout), nepotřebuji nikam hnát svou kondičku ani výkonnost, chci se jenom vyhnout tomu, že budu funět i při vystupování po schodech o jedno patro a zlomím si kotník i při sestupování ze schodů. A v zimě chci být schopná vybruslit na lyžích kopec - to byla vlastně prvotní motivace mého běhání. Běh je zábava, je to radost, nemám tréninkový plán a moje běhání je asi houby efektivní. Ale mně je to úplně, ale úplně jedno. Radost z pohybu můžu mít i tak.

No comments:

Post a Comment